RE: Statistik over gateway trafik?

Emil S Hansen wrote:

> Jeg tænker på om dine brugere skifter IP. Men det er kun relevant hvis
> du vil lave statistik per bruger og ikke per IP.

Netværket er i en andelsboligforening med 200 lejligheder (ud af 432)
forbundet til netværket og ca. 300 brugere (flere brugere pr. lejlighed), og
det som hovedsagligt interesserer os er at få statistik på trafikken pr.
lejlighed (eller pr. bruger).

Trafik pr. IP-nummer er selvfølgelig en start, men da vi bruger DHCP og ikke
har SNMP på portene ud til de enkelte lejligheder mangler vi især noget som
kan binde et IP-nummer sammen med et brugernavn.

Jeg overvejer om man kunne logge brugernes IP-nummer og brugernavn når de
f.eks. kobler sig på postserveren, men det er jo reelt set en temmelig ussel
løsning. Formentlig kommer vi bare til at affinde os med en del besvær
indtil vi får opgraderet vores netværk til at være fuldt overvåget med SNMP.

/Martin

Martin Pihl Jensen
Skydebanegade 20 3.th., 1709 Købehavn V
E-post: mpjensen@xxxxxxxxxxxxxx
Web: http://www.skydebanen.net

Remember, never ask a geek why; just nod your head and back away slowly...