Re: HP CD-Writer Plus 8250i kan ikke skrive

"Jesper R. Meyer" wrote:

> Jeg har ikke prøvet med en HP brænder, men jeg har fået en Plextor
> IDE-brænder og Noname IDE-brænder til at virke, så...

> Jeg tror ikke det var nødvendigt at rekompile den kerne der fulgte med
> SuSE for at få brænderen. Jeg kender godt nok ikke meget til SuSE, men
> RedHat og Mandrake virker out-of-the-box da deres kernen indkluderer
> en mængde moduler, så jeg kan ikke forestille mig at det skulle være
> anderledes med SuSE.

Faktum er at det i hvert fald ikke virker for mig. Jeg har prøvet SuSE´s
hjælpe-database, og fulgt det råd, der var at finde der (eet!). Det
hjalp ikke.

> Hmm, du skal jo ha' loadet SCSI-generic og IDE-SCSI modulerne før din
> kerne understøtte generisk scsi!
>
> Hvilket output får du hvis du kører /sbin/lsmod ?

Module                  Size  Used by
ppp_deflate            38504   0 (autoclean)
bsd_comp                3456   0 (autoclean)
pnp                    45736   0
emu8k                  38600   0
opl3                   13228   0
sb                     31640   0
uart401                 6740   0 [sb]
midi                   27560   0 [pnp emu8k opl3 sb uart401]
soundbase             479212   0 [pnp emu8k opl3 sb uart401 midi]
sndshield               4908   0 [pnp emu8k opl3 sb uart401 midi
soundbase]

> Hvis modulerne ikke er loadet kan du loade dem med
>
> /sbin/modprobe sg
> /sbin/modprobe ide-scsi

Jeg prøver.

> Jeg bruger en append-linie i min lilo.conf til at fortælle kernen
> hvilket device der skal emuleres scsi over
> (append="hdd=ide-scsi"). Jeg er ikke så stiv til moduler, men du
> kan/skal formentlig fortælle ide-scsi modulet hvilket device den skal
> benytte. Prøv at rode lidt med det eller gi' kernen oplysningerne ved
> boot!

Det med append-linien virkede da slet ikke. Så var det jeg ikke kunne
tilgå CD-ROM drevet. Heller ikke som /dev/scdX.