samba-spørgsmål

Jeg er godt i gang med at få omvendt min arbejdsplads til Linux, men det
ville nok gå en anelse bedre, hvis jeg kunne få det til at spille... Her
følger en række sambaspørgsmål:

Situation:

                sputnik
   +-------+   +--------+   +-------+
   |Subnet1|---|Firewall|---|Subnet2|
   +-------+   +--------+   +-------+

Firewallen kører linux/samba/swat og clienterne på de to subnets kører
win9x.
På firewallens samba har jeg sat "Wins server=Yes". Ydermere er
"Local Browser=Yes" og "Domain Browser=Yes". Jeg vil gerne fra subnet2
se maskinerne på subnet1. Der er dog lige nogle andre problemer:

1. Når man fra subnet2 skriver \\sputnik eksisterer denne ikke. Hvis man
først skriver firewallens IP-adresse i stedet kan man godt se den.
Dernæst kan man godt skrive \\sputnik. Det virker som om, den først får
fat i hostnavnet efter jeg har benyttet IP-adressen... Hvad går galt?

2. Det er fra subnet2 ikke muligt at se "Entire Network" selvom
firewallens ip-adresse er angivet som wins-server. Jeg kan dog som
ovenfor beskrevet godt se fileserveren hvis jeg eksplicit logger ind på
denne. Hvad kan der være galt?

3a. På firewallen har jeg lavet en brugerkonto, til hver bruger på
subnet2. Således har jeg intentioner om at bruge firewallen som
fileserver med noget quote-halløj. Jeg kunne godt tænke mig, at det KUN
er den bruger, der ejer kontoen der kan læse skrive i den. Dvs. der skal
gang i noget "log-in" af en slags. Hvordan sætter jeg dette op?

3b. Kan det evt. sættes op, således at win9x synkroniserer loginnavn og
-password med det på linuxmaskinen angivne?

4. Hvis jeg vælger "Security=user" i stedet for "security=share" som jeg
har nu, kan jeg slet ikke se fileserveren. Hvad er der los?!

5. Jeg har sat en printer op uden at angive "input-filter" og regner
derfor med at den er helt "raw". Efter hvert printerjob fra win printer
den dog en blank side ud. Dette skete ikke, da printserveren var
windowsbaseret. :-( Hvad kan der være galt?

På forhånd tak for hjælpen!
--
Rasmus Resen Amossen | stud.mat.dat at the University of Copenhagen
Jagtvej 120, 2. 239  | http://www.math.ku.dk/muh

Follow ups