Re: /proc/interrupts

On Mon, Jul 17, 2000 at 18:16:44 +0200, Henrik Størner wrote:
> Det er vist efterhånden kun ISA kort, som hardware mæssigt har
> problemer med at dele interrupts. Det afspejler sig så også i
> driverne, og de fleste serielle porte (selv i nye, PCI-only maskiner)
> er faktisk forbundet via en ISA bus.

Faktisk er serielportdriverne ikke for god til at dele interrupt
i standard opsætninger med PCI bundkort specielt hvis man har både
indbyggede og ekstra serielporte der deler IRQ.
(kan dog skyldes at de indbyggede internt sidder via ISA-delen)

Men generelt der er 2 problemer:

1) på ISA er der elektrisk ikke muligt at dele IRQ undtagen
det er på samme ISA kort og portene er OR'ed sammen.
(kan loddes med en TTL chip)
Jeg burde prøve dette med et gammelt  ISA-seriel/parallelportskort og
en ekstra 74LS32......

2) softwaremæssigt skal man kunne se hvilken chip der lavede interrupt,
   og driverne skal kunne dette.
   Intel/PC-hardware er generelt designet meget dumt på dette punkt.
   (sammenlign med f.eks, MC680x0-cpu'ens håndtering af afbrydelser
    eller for den sags skyld en Z80)