Re: RedHat syndebuk mht. sikkerhed?

On Thu, 10 Aug 2000, Allan Jacobsen wrote:

> Efter min mening er der mange problemer med redhat, for eks. bliver
> der installeret alt for mange programmer, som man skal fjerne igen
> bagefter, hvis man vil sikre sit system. Et andet stort problem er
> at da redhat er amerikanskt er der ikke krypteringspakker med som
> standard, ssh burde for længst have erstattet rsh, telnet osv. i
> alle fornuftige distributioner.

Sludder. Det skal allerhøjst være et valg du fortager. rsh eller ssh.

Det kommer da an på hvilket net din maskine tilhører, og hvad der ellers
er i det, og hvad den foretager sig.
Hvis jeg skulle installere rsh manuelt på alle vores linuxer på kontoret,
kunne jeg ikke lave andet.

Vi, og mange andre, har en frygtelig masse gamle UNIX-bokse stående. Hvis
ikke r*-kommandoerne, nfs, og alle de andre rare, dejlige og helt afsindig
usikre ting var en del af vores linuxdistribution, ville en masse ting
pludselig være alt for indviklet.

Indeholder debian ssh? Kan de det, med deres "strenge" licens? (Sikkert et
dumt spørgsmål, men jeg har altså aldrig læst debian's licensbetingelser.
Kun hørt om dem.)

> Henrik Storner skriver i sit svar at ingen systemer er sikre lige
> når de er installeret, men der er meget stor forskel på default
> sikkerheden på en frisk redhat box og så en debian.

Sikkert nok. Men det er bedøvende ligegyldigt. Læs lidt mere af
Henriks svar: Sikkerhed er ikke noget du køber på CD eller downloader fra
nettet.

Når din CD er 2 måneder gammel, skal du alligevel have fat i updates, hvis
du skal have maskinen direkte på Internettet. Og din krypteringssoftware
skal *også* opdateres. Og hvis du er rigtig paranoid, så henter du kun
kildekoden og kompilerer selv.

Og så kan default være ligemeget.

> For at tage et friskt eksempel, så er der lige fundet en fejl i perl
> som på redhat kan give en local bruger root, debian er ikke følsom.

Jep. Og der er lige kommet rettelser her til aften.

Spar mudderkastningen. Eller kast i en retning hvor det er relevant!

Lad være med at dele spinatbed med de kommercielle sikkerhedssoftwarehuse,
der prøver at bilde folk ind at alt bliver godt og sikkerheden i top, hvis
bare man køber deres software.

Hvis vi blindt bilder folk ind at MY-OWN-VERY-SECURE-LINUX-DISTRIBUTION,
eller en hvilken som helst anden distribution, giver sikkerhed uden
tankevirksomhed, gør vi os selv og potentielle brugere en bjørnetjeneste.

/kristian

--
Kristian Vilmann - kristian@xxxxxxxx

Todays bizarre parcel was a Japanese book on Linux. Its very pretty but I
have to admit I'm not quite sure what to do with it.
 - Alan Cox