Re: Klone windows harddiske

> Jeg eksperimenterer pt. med, at klone
> harddiske med windows95/98, når
> vi får nye PC'ere på jobbet.
>
> Jeg sætter en ekstra harddisk med et
> styresystem i den nye system, booter fra
> diskette med distributionen Ramfloppy,
> mounter de 2 harddiske og kopierer med
> Midnight Commander eller kommandoen
> cp -a /mnt/hdc1/ /mnt/hda1/
>
> Mit problem er, at ingen af de 2 løsninger
> kan kopiere biblioteker eller filer med "ø"
> i navnet.
>
> Har I forslag til en anden kopierings-metode,
> der kan håndtere windows "ø", f.x. med tar
> [...]

Ja,
tar -cO /mnt/hdc1 | tar -xf - /mnt/hda/

er et meget bedre bud. Først laver du et tar arkiv, som du bagefter pakker
ud. Ved at gøre det gennem stdout ( O flaget), en pipe "|" og stdin ( -  )
undgår du at lave en imidlertidig fil. Fordelen ved tar er ikke blot
filnavne bliver bevaret, men mere vigtigt at symbolske links mm bliver
beholdt. cp er KUN velegnet til almindelige filer.

> Hvis jeg bliver så dygtig, at jeg kan lave en
> diskette med netværks-support, skal imaget
> overføres fra vores fil-server, men med min
> indlæringsevne har det lange udsigter.

hvis du skal overføre mellem to forskellige maskiner kan du f.eks. bruge
( rlogin anden.maskine.dk tar -czO /mnt/hdX) | tar -zxf -  /mnt/hdX
bemærk at -z giver komprimering som kan være rart over et netværk.

Den beskrevne fremgangsmåde er virkelig velegnet til at overføre
f.eks. brugeres hjemmekatalog fra en maskine til en anden. Hvis der tale
om hele filsystemer findes der andre kommandoer som måske er mere
velegnede men dem har jeg aldrig selv haft brug for, så det må andre
fortælle dig om,

Sune