Re: Vinyl -> CD

"Henrik Størner" wrote:

> Problemet er selvfølgelig kvaliteten. Mit lydkort er et tusse-gammelt
> Soundblaster 16, og da min computer står ret langt fra stereo anlægget
> var det ikke lige til at trække en ledning fra forstærkeren og ind i
> lydkortet. Så jeg forsøgte mig med at sætte grammofonen direkte i
> mikrofon-indgangen på lydkortet; det virker, men forstærkningen af
> signalet som lydkortet foretager på mikrofon-indgangen tilfører
> temmelig meget "sus", plus at det bliver til et mono-signal. Ikke
> nogen stor succes, med andre ord.

Jeg tror mere det er den manglende RIAA kompensation - det
at vinylplader skæres med dæmpning i bunden og forstærkning
i toppen - der er skyld i din dårlige lydkvalitet.

> Jeg har en plan om en dag at sætte computeren ind til stereo anlægget,
> og så lade en ordentlig forstærker om at føde et bedre lydkort med et
> fornuftigt stereo signal.

Jeg har opnået gode resultater med et PCI128 lydkort og ved
at bruge en tape udgang på forstærkeren.

Jeg har løst afstandsproblemet på følgende måde:
En adaptere med phone-stik til XLR-han-stik ved
forstærkeren
En adapter med XLR-hun-stik til mini-stereo-jack til
lydkortets line indgang
Et mikronkabel i passende længde med XLR-stik hen over
gulvtæppet - når forbindelsen skal bruges
(XLR-stik = Canon-stik = Neutric-stik er et meget robust
stik, som
bl.a. bliver brugt til professonelt audio udstyr)
mvh

jesper nk