Re: DNS kontra HOST tabeller

Frank Damgaard <frda@xxxxxxxxxxxxx> - 18-09-2000 12:55:07

      Besvar venligst til sslug-teknik@xxxxxxxx

Til:    sslug-teknik@xxxxxxxx
cc:      (bcc: Jørgen Giversen/MT/KMS)
Vedrørende:    Re: [TEKNIK] DNS kontra HOST tabeller

On Mon, Sep 18, 2000 at 09:35:43 +0200, jgg@xxxxxx wrote:

> Indtil for nylig havde jeg endnu ikke sat DNS og DHCP op på serveren, men
> brugt HOST filer til alle maskiner, det fungerede fint. Her i Weekenden
> satte jeg så DHCP og DNS op, det fungere stadig fint, men med en enkelt
> lille undtagelse. Når jeg sender post fra en klient (Outlook) via RH6.2
til
> en af de andre klienter tager det ca. 70-75 sekunder før den ryger
afsted,
> når jeg har trykket på send. Da jeg brugte hostfiler i stedt for DNS og
> DHCP, var der ingen vente tid. Der er heller ikke noget problem med at

Dvs. der går 70-75 sekunder inden Outlook er færdig med at aflevere ?
Ja i modsætning til tidligere står Outlook og siger "Connecting" i de der
ca. 70-75 sekunder inden den på under 1 sekund laver "authorising", sender
mailen og "Disconecter".

eller 70-75 sekunder inden posten er sendt videre til andre ?
Nej her er der tilsyneladende ingen problemer !

Hvis det er dns, så kan bind sættes til at give mere debug,
se i manualen.
Det er noget med
  kill -SIGUSR1 <processnummer på bind>
Det vil jeg prøve at kigge lidt nærmere på, jeg har en lille mistanke vedr.
bind rækkefølgen host,dns!

Og i passende sted (ofte ikke /var/log/ ) kommer der ekstra debug.
Hos mig i /var/named/
Så kan du se om der er opslag der er forkert sammensat der giver timeout
Måske det er et dns problem på win-klienten.
Jeg har tjekket via "ipcofig" og "route" at win-clienterne er sat rigtigt
op.

Det kan også være at MTA på serveren er lidt længe om at sende
post videre. Men også denne har normalt logfiler i /var/log/
og prøv en "tail -s" på rette fil og se hvad der sker når der sendes.
Det har jeg prøvet på messages og maillog, til orientering bruger jeg EXIM
som MTA.

      Med venlig hilsen/Best regards

      Jørgen Giversen

      Sektionsleder Systemsektionen