Re: Flytte linux mellem harddiske.......

Olga og Ævar wrote:
> Hvis jeg skriver "fdisk" inde i DOS kan jeg ikke se min LINUX hardisk, måske
> fordi der ligger kun LINUX på og ikke nogen fat partition?

fdisk fra dos, viser kun partitionerne for en harddisk ad gangen du skal
først aktivere den harddisk du vil ændre.
Man skifter harddisk i nederste punkt i fdisks hovedmenu (så vidt jeg
husker).
Hvis det er en meget gammel maskine kan der være problemer hvis
harddisken ikke bliver ordenligt fundet af bios'en.

> Hvordan kan man eventuelt formattere inden fra LINUX?

1) du skal være root.
2) fdisk -l > partitioner.txt
Tager backup af dit partitions table hvis noget skulle gå galt mens du
bruger fdisk.

3) fdisk -l<enter>
du får nu listet de harddiske som er i dit system.

4) fdisk /dev/hdc <enter>
'/dev/hdc' skal erstattes af device navnet på den disk som du vil ændre.

5) p<enter>
Check at du har fat i den rigtige disk.

6) d<enter>
7) tast partitions nummer

8) forsæt med punkt 6 og 7 ind til du har slettet de partitioner du vil
fjerne.

9) o<enter>
vælger dos partitions table

10) n<enter>
Ny partition
11) p<enter>
12)1 <enter>
13) Vælg størelsen på den nye partition

14) t <enter>
15) b<enter>
(vælg 'c' i stedet hvis harddisken er stor)

16) w <enter>

gemmer de ændringer du har lavet og lukker fdisk.

Du formaterer med 'mkfs -t vfat'

Prøv 'man mkfs' og 'man fs' for hjælp til denne kommando.

Mvh. Martin

--
Caput A/S          Martin Stenderup        Phone +45 70 12 24 42
Nygade 6           Developer               Fax   +45 70 11 24 42