Re: Adgang-tilføjelse

In <00111716242000.01603@xxxxxxxxxxx> Gert Holtoft <holtoft@xxxxxxxxxx> writes:

>[[root@pia /root]# strace ls -l /musik/rod (textfil )

OK, der er en masse i dette trace som kan ignoreres - det er simpelt
hen bare alt det der foregår når ls programmet starter. Så jeg
klipper ned til det interessante:

>lstat("/musik/rod", 0xbffff8dc)  = -1 ENOENT (No such file or directory)

Det er her det går galt. "ls" programmet kalder system-kaldet "lstat"
med filnavnet "/musik/rod" - og der returneres fejlkoden "ENOENT".
Iflg. man-siden betyder det at

 "A component of the path file_name does not exist, or the path is
  an empty string."

Men det er nu mere en generel "der gik et eller andet galt undervejs"
fejl. Meget firkantet betyder det at selv om der findes et directory
entry for filen, så er det ikke muligt at åbne selve filen. Det kan
eksempelvis være et beskadiget filsystem, hvor der er i-noder som
peger på filer der ikke længere er allokeret diskplads til.

Hvilken type filsystem er det her på, og hvilken kerne version bruger
du ? Har du kørt "fsck -f" på det for nylig ?

Jeg har hørt om tilsvarende problemer for nylig med isofs og vfat
filsystemer under 2.4 kerner. Men det er lidt underligt hvis du
kører en normal distributions-kerne.

>[root@pia /root]# ls /musik
>ls: /musik/The Beatles: No such file or directory
>ls: /musik/Clara Ward: No such file or directory
>ls: /musik/rod: No such file or directory
>test/
>[root@pia /root]# ls -l /musik
>ls: /musik/The Beatles: No such file or directory
>ls: /musik/Clara Ward: No such file or directory
>ls: /musik/rod: No such file or directory
>total 0
>drwx--S---    2 gert     root           54 Nov 16 16:57 test/

Se det her ligner jo godt nok et beskadiget filsystem. Der er
i al fald nogle meget mærkelige permissions på det directory.
--
Henrik Storner      | "Crackers thrive on code secrecy. Cockcroaches breed
<henrik@xxxxxxxxxx> |  in the dark. It's time to let the sunlight in."