Re: iptables og windowsklienter ...

In <3A610BD9.29314784@xxxxxxxxxxx> Anders Nielsen <loverman@xxxxxxxxxxx> writes:

[Linux 2.4 firewall med Netbios trafik tilladt]

>Årsagen er at boxen sidder mellem to private net, som er hhv 10.*.*.* og
>192.168.*.*, og der NAT'es derfor rundt mellem de to net.

>Problemet er bare at windowsklienterne på nettene ikke kan se hinanden,
>som jeg ellers troede de kunne med ovenstående accept at trafik på
>portene 137:139.

Jeg kan ikke huske, om Windows ikke også bruger 135/udp til at
finde hinanden med ...

Men er det ikke det generelle problem, der er med at have Windows
maskiner på forskellige subnets ? Windows bruger jo i udstrakt grad
broadcasts for at opdage og finde andre maskiner - men broadcasts
bliver jo netop ikke sendt hen over en router, de holdes på det
lokale netværk.

Løsningen på det i Windows verdenen hedder WINS - hvis du sætter en
WINS server op (Samba har WINS support, og kan fungere som WINS server),
og fortæller dine klienter at de skal bruge den, så burde det fungere.
--
Henrik Storner      | "ATA100 is another testimony to the fact that
<henrik@xxxxxxxxxx> |  pigs can be made to fly given sufficient thrust"