Re: indstilling af tid

Christian Rasmussen wrote:

> Jeg kører nogle logfiler hvor det er meget vigtigt at de bliver timestampet
> korrekt, men jeg er lidt i tvivl, kan en Linux redhat normalt selv finde ud
> af at skifte mellem sommer/vinter tid? Generelt til at stille uret bruger
> jeg normalt:
>
> rdate -p -s 132.163.135.130
> /sbin/hwclock --systohc
>
> Nogen der har erfaring med andre metoder som fungere bedre? Hvad med NTP?

Husk, at der er to ure i maskinen, et CMOS ur og et software ur i Linux
kernen.

Software uret kører altid UTC (GMT). Det er så op til date og ls
kommandoerne (etc.)
at vise dansk tid, ud fra den tidszone, du har sat. Er det sidste sat
rigtigt,
bliver sommer/vinter tid også sat korrekt.

Det er smart at lade CMOS uret også køre efter UTC, bortset fra, hvis
man kører
dualboot til Windows, som forventer, at CMOS uret kører lokal tid.

Hvis man kører CMOS=lokal tid og booter Linux efter et
sommer/vintertidsskift,
vil tiden blive forkert. Man skal en tur forbi Windows og lade Windows
skifte
uret.

Om man kører rdate regelmæssigt eller sætter xntpd op afhænger af, hvor
nøjagtigt
dit software ur er, og hvor stor nøjagtighed du vil have.

Hvad er 132.163.135.130 for et ur? Det ser ud til at være
langt væk...

Hvis det er din nærmeste tidsserver kan du jo lave en /etc/ntp.conf fil
med:

server 132.163.135.130
driftfile /etc/ntp.drift
logfile /tmp/xntpd.log
logconfig =all

og starte ntpd og se om det virker. Man kan følge med i logfilen
/tmp/xntpd.log

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08
Email: mk@xxxxxx Homepage: http://www.crc.dk