Dansk opsætning

Jeg har installeret Debian Woody. Problemet er, at jeg ikke
helt kan få den til at være dansk på den rigtige måde.

1. Jeg har sat 'LANG=da_DK' i /etc/environment. Det er også
meget godt - nu kan jeg se æ,ø og å med less. Til gengæld
er nogle af mine porgrammer f.eks. xmms og mine fejlmeddelelser
også blevet danske - og det er ikke godt. Hvordan undgår jeg
dette?

2. Jeg har vha. SAMBA kopieret nogle filer fra win98 til linux.
De filer, der før hed noget med æ, ø og å heder nu i stedet noget
med ?, ? og ?. Hvordan konverterer jeg disse tegn til noget fornuf-
tigt?

--
	Peter Seidler

Follow ups