Re: DHCP med dymamisk DNS

On Sat, 05 May 2001 15:14:42 Peter Toft wrote:
> Hvad gør man hvis man har et hjemmenetværk, som smides
> sammen via en DHCP-server (min nye ADSL-router).
>
> Maskinerne kommer af og på, dvs. får dynamisk
> IP-adresse via DHCP. Hvis man nu stadig gerne vil
> bibeholde mapning mellem IP og navn, hvad så? - jeg kan
> se at der er tiltag til at lave en DHCP som kan koble
> sammen med DNS, dvs. dynamisk-DNS.
>
> http://www.isc.org/products/DHCP/
> http://www.heronforge.net/~stephen/DHCP-DNS/dhcp-dns.html
> http://www.isc.org/products/DHCP/dhcp-v3.html

Er der nogen der har fået en Linux maskine til at
fungere som en DHCP server ? Min vil slet ikke?

> Umiddelbart vil jeg pt. mene at jeg er bedre tjent med
> at slå DCHP-serveren fra i min router, og så køre med
> statiske IP-adresser på min Linux-bokse.
>
> Alternativt kunne jeg måske lade Linux-maskinerne ligge
> på IP-adresser uden for den række af IP-adresser som
> DHCP serveren uddeler fra, og så køre med
> /etc/hosts-filer jeg manuelt opdaterer.

På mit hjemme-netværk er der en blanding af w95 maskiner
der får sin ip-adresse fra ADSL routerens DHCP server,
og så Linux maskiner med faste IP adresser.
Det kører upåklageligt.

Du bør dog sikre dig, at den samme ip adresse ikke
gives til flere maskiner.

Det har jeg gjort ved at tildele Linux maskinerne
høje tal så som 192.168.1.245 .

Desuden har jeg også redigeret i ADSL routerens
opsætning således at kun de laveste 128 ip
adresser allokeres af DHCP serveren.

> Hvad siger I? Kan man reelt køre et DHCP-netværk med
> ikke-ens Linux-klienter som skal kunne tale med
> hinanden.
Hos mig kører der 4 Debian og en enkelt W95 samt
naboernes forskellige windows maskiner.
Derfor kan jeg ikke udtale mig om RedHat eller
andre. Men når windos kan ... :)

I øvrigt:
Når jeg rodede med ADSL routerens
opsætning, så fik jeg brug for oplysninger fra
www.paikin.dk og en formidabel god teknisk
hjælp fra Cybercity.

- --
Fyrkildevej 98 (sttv)          Tel: 98 15 67 93
DK-9220 Aalborg Oest           ICQ: 108017016
Find my key: http://www.keyserver.net: GnuPG key ID: 0x6349D8FB
fingerprint: E44F A8B9 5088 0036 C0C6  DD2C 9575 7DFE 6349 D8FB
                       ...ooO0Ooo...
   One Linux to rule them all, One Resolver to find them,
   One IP to bring them all and in the zone to bind them.