RE: DHCP med dymamisk DNS

Hej Peter

>Hvad gør man hvis man har et hjemmenetværk, som smides
>sammen via en DHCP-server (min nye ADSL-router).
Den nemmeste løsning er at indstille ADSL-routeren til kun at
benytte en bestemt range af dit interne net til dhcp (f.eks.
192.168.1.100-200). Så kan du lave statisk NAT til forskellige
maskiner (win/linux) for de andre adresser.

>Maskinerne kommer af og på, dvs. får dynamisk
>IP-adresse via DHCP. Hvis man nu stadig gerne vil
>bibeholde mapning mellem IP og navn, hvad så? - jeg kan
>se at der er tiltag til at lave en DHCP som kan koble
>sammen med DNS, dvs. dynamisk-DNS.
>Umiddelbart vil jeg pt. mene at jeg er bedre tjent med
>at slå DCHP-serveren fra i min router, og så køre med
>statiske IP-adresser på min Linux-bokse.

>Alternativt kunne jeg måske lade Linux-maskinerne ligge
>på IP-adresser uden for den række af IP-adresser som
>DHCP serveren uddeler fra, og så køre med
>/etc/hosts-filer jeg manuelt opdaterer.
.. eller lade din linux fungere både som dhcp server og som
navneserver for dit lille net. Så har du også god kontrol over
hvilke maskiner (mac-addresser) som har hvilke ip. Dette
kan du så selv holde ved lige i din navneserver. Samtidigt vil
du få en performanceforøgelse for internetadgangen, da de navne-
server vil cache forespørgslerne.

>Hvad siger I? Kan man reelt køre et DHCP-netværk med
>ikke-ens Linux-klienter som skal kunne tale med
>hinanden.
Ja

/jeppe