Re: Ompartitionering af harddisk

On Fri, Jul 20, 2001 at 10:11:47 +0200, Gitte Wange wrote:

> Sagen er den at jeg skal have ompartitioneret en harddisk. Vores
> homepartition er blevet lettere overvurderet (28GB) og vi kunne godt
> bruge de 20 GB i vores var partition.
> Men hvordan får jeg lige "flyttet" de 20 GB ???
>
> Okay jeg er klar over at jeg skal starte med at tage en backup - men hvad
> jeg gør derefter har jeg ingen idé om.

Hvis din backup virker.
Så check på en anden disk/system at alle data kan hentes ind
korrekt og læses som det skulle.

Først sletter man partionerne med fdisk, og opretter dem igen
i den rette størrelse.
Derefter kan man indlæse backupen på de relevante partitioner.

> Vi kører Mandrake 8.0 og filsystemet er Ext2 (er det ikke det det hedder
> ??)

Jeg ved ikke om der er noget specielt ved Mandrake 8.0

MEN
Hvis partitioneringen består af flere partitioner udover
/home og /var, så er det ikke sikkert at man kan nøjes med
at kun slette disse, for at kunne ændre størrelsen,
men en "fdisk -l" vil vise hvordan det hænger sammen.

Under alle omstændigheder, så tag backup af alle partitioner!

PS.
Måske Harddisk Upgrade Howto også har nogle tip.s

--
lær mere om citatteknik http://www.usenet.dk/netikette/quote.html
Frank Damgaard | http://home3.inet.tele.dk/frda