Re: Ompartitionering af harddisk

Gitte Wange wrote:
> Men hvordan får jeg lige "flyttet" de 20 GB ???

Okay, har gjort det før men det er længe siden:
Partition Magic kan fint resize ext2, så længe man holder sig fra den
partition hvor /boot ligger - men vi bruger vel alle en separat /boot
partition, ikk'?

Jeg forminskede lige hele min / (/boot separat her) på en klient, bare
for forsøget. No problemas!
Har Linux /boot forrest, derefter W98, begge som primære partitioner,
efterfulgt en extended partition med to FAT32 drev, Linux swap og / .
Brugte en ældre Pmagic 4.0 floppy rescue uden updates. Den
flytter/resizer, checker inode tabel osv...

Derefter bootede jeg, fdisk'ede /dev/hda9 med en partition på de
frigjorte 16MB, mkfs.ext2 /dev/hda9, oprettede /test til /dev/hda9 i
/etc/fstab, mkdir /test, mount /test og ls -l /test; no problemaz .

Og nårh ja, jeg lavede da ingen backup først (bare en test klient :o:).

Et uklart punkt: Tilsyneladende må man ikke have et entry for
partitionen i fstab _før_ mkfs.ext2, ellers brokker mkfs sig.

Jeg prøvede for længe siden at resize en installation med Linux forrest
på disken (uden /boot partition - af skade bli'r man jo klog),
efterfulgt af en NT4.0 server inst.; det gik ikke så godt, fik aldrig
liv i Linux'en igen. Moralen: Undlades at resize/move /boot med Pmagic,
så går det fint!

--
Regards,
           Mr Dev - Mogens Valentin