$variable for output i bash

Hej SSLUG'er

Jeg er igang med (prøver) at lave et bash script, som gennemgår en bunke
router og checker om der er snmp adgang til dem, kommandoen jeg vil bruge
for at se om der er adgang til routeren er

'snmpget $routerip$ $community interfaces.ifTable.ifEntry.ifAdminStatus.1'

den kommando vil komme med det her som output hvis router er oppe og der
er adgang til den:

'interfaces.ifTable.ifEntry.ifAdminStatus.1 = up(1)'

men derimod vil den komme med det her output hvis den ikke er oppe.
(tror også den endda kommer som error output)

'Timeout: No Response from xxx.xxx.xxx.xxx.'

hvordan laver jeg en script der skriver følgende til en output fil

hvis oppe , skal den skrives:

$routerip er oppe og der er adgang

hvis ikke oppe, skal den skrive:

$routerip er IKKE oppe

jeg har fundet ud af følgende endtil vidre

FILE=`cat /home/pej/router_ip`
for ROUTER in $FILE; do
snmpget $router $community interfaces.ifTable.ifEntry.ifAdminStatus.1 & 1
	if ????

hvordan kommer jeg vidre ?

/Per Jørgensen

Follow ups