Re: Fordele og ulemper ved Emacs hhv ViM? (var [TEKNIK] Emacs 21.1)

"Morten Egelund Rasmussen" <sslug-teknik@xxxxxxxxxxxxxx> writes:

> Derfor (uden at starte en religionskrig): Hvad er fordelene og ulemperne
> ved Emacs henholdsvis ViM? (Vi snakker selvfølgelig strictly shell.
> Ingen X her!)

Set som rene teksteditore kan de nogenlunde det samme. Besværgelserne
er cirka lige mystiske hvis man ikke kender dem i forvejen, men sidder
præcis lige så godt fast når man først har lært dem at kende.

Den eneste egentlig betydende forskel, stadigvæk kun set på
editordelen, er at vi benytter sig af forskellige modes og Emacs
benyter sig at ctrl- og alt-tasterne til komandoer. Er man vandt til
det ene er det andet ofte totalt meningsløst. Selv finder jeg vi's
opfattelse af modes åndsvag, uproduktiv og irriterende.

Der hvor der først er forskelle det er når man vil andet en simpel
tekstredigering. Emacs har et naturligt indlejret turing-komplet
komandosprog. Dette gør Emacs langt mere udvidbar og fleksibel. Det er
dog også grunden til at emacs koster flere resourcer end vi.

Et kompromis kan være at bruge emacs' viper-mode. Så får man enten det
værste fra begge verdener eller det bedste fra begge verdener alt
efter hvordan man nu regner.

--
Linux lovers hate Windows, BSD lovers like UNIX
  -- Set på OSNews.com