Re: Fordele og ulemper ved Emacs hhv ViM? (var [TEKNIK] Emacs 21.1)

On Tue, Oct 23, 2001 at 09:15:54 +0200, Emil S. Hansen wrote:

> Jeg må til fulde tilslutte mig denne udemærkede brug af det bedste fra
> begge editorere, vi(m) til hurtig redigering, og emacs til seriøs
> programmering.

Smag og behag er forskellig.
Jeg foretrækker "jove", eller evt. "vi" til små ting, men siden
computere er blevet større så er Emacs mit foretruke.
("vi" mest som nød-editor på systemer der ikke har noget andet brugbar...)

Det der gør "vi" anderledes i forhold til mange andre editorer
er dens skelnen mellem "move mode" og "insert/edit mode".
Jeg syntes dog at huske at "vi" ikke var den eneste editor der gjorde
sådan for en 15-20 år siden.
Men jeg syntes det var et fremskridt med bla. emacs, og ligefrem holde
fast i ed, ex osv. er der ingen grundt til.

Og andre vil igen sikkert foretrække de grafiske editorer som nedit,
eller dem der følger med visse udviklingsmiljøer.....

PS.
Jeg har også brugt andre linie editorer, og endda via hulkort,
og jeg ser ingen grund til at blive ved med dette, og i øvrigt
er hulkortudstyr sjældent idag.