Re: IBM 60GXP Harddisk

On fre, 2001-11-16 at 12:29, Niels Elgaard Larsen wrote:
> [...]
Det burde ikke være nødvendigt at slå den fra i bios. Efter hvad jeg
husker henter linux ikke oplysninger om harddiske i bios men direkte fra
diskene.
> Lars> Men kan Linux så finde disken??,
>
> Ja.
>
> Lars> jeg startede med at bruge denne metode,
> Lars> oprettede en partion til /usr og (mandrake control program, spurgte om den
> Lars> skulle flytte eller kopier filerne, jeg valgte at flytte)forsøgte så at
> Lars> starte op igen, med det resultat at det hele gik ned??
Først skal du oprette en partion eks /usr2 derefter vælge filsystem og
formatere den. Derefter kan du kopiere /usr til /usr2 og så ændre
mountpoints.
> Havde du opdateret /etc/fstab ?
Hvis det gøresunder mandrake kontrolcenter monteringspunkter opdatere
den spørger den om den skal skrive til fstab.
> Lars> I samme forbindelse prøvede jeg at lave en pationere en Raiser disk, men den
> Lars> kunne ikke formateres, meldte blot at disken ikke kunne formateres!!
> Og du har husket at boote maksinen after at du har partitioneret disken?
>
> Lars> Men jeg har en ide, som jeg ikke ved om den virker: sætte min IBM 60GB disk
> Lars> som Primær og min 6GB som sekundær, Lægge Linux ind på 60GB og så bruge 6 GB
> Lars> til windoze (som jeg er nød til at have til e-banking).
Burde være lige meget bare lilo ligger på den master disk
> Lars> Lægge lilo ind på starten af 60 GB disken.
Kan du ikke da bios vil starte fra master.
> Lars> Mon ikke ovenstående skulle virke?, mit problem er nok BIOSen
>
> Dengang jeg dualbootede var der noget med at windows kun ville køre på C
> drevet (den primære disk).
Windows vil normalt skulle bruge et c drev til systemfiler og windows 9x
skal normalt installeres på c drevet. Det med primere disk er rigtignok
men jeg tror du forveksler primær med master, for på en harddisk kan man
have op til 4 primere partioner hvilket muliggør at du kan have 4
forskellige versioner af windows på en harddisk.
> Desuden vil BIOS nok helst boot fra den lille disk som primær.
Den vil boote fra master.
> Så jeg ville lade 6GB disken være primær og have en windows partition og en
> lille Linux partion (/boot til kernen).
>
> Den store disk kan have Linux-partitioner.
> Hvis du har en nyere windows kan du vist også have windows partitioner på den
> store disk.
Det vil kræve at der er installeret en hardiskmanger som kan oplyse
windows om hardiskstørrelsen da windows henter information om harddiske
i bios har som nævnt i anden mail en begrænsning der. Endvidere tager en
hardiskmanger ekstra resurser. Om den vil konflikte med linux ved jeg
ikke men den burde ikke gøre det.

> --
>    Niels Elgaard Larsen
>    Department of Computer Science, University of Copenhagen, Denmark
>    E-mail: elgaard@xxxxxxx <URL:http://www.diku.dk/users/elgaard/>

Hilsen Harry