Re: IBM 60GXP Harddisk

>>>>> "Harry" == Harry  <Harry> writes:

Harry> On fre, 2001-11-16 at 12:29, Niels Elgaard Larsen wrote:
> [...]
Harry> Det burde ikke være nødvendigt at slå den fra i bios. Efter hvad jeg
Harry> husker henter linux ikke oplysninger om harddiske i bios men direkte fra
Harry> diskene.

Nej, men måske brokker BIOS'en sig over en disk, den ikke kan forstå.
Eller måske misforstår BIOS'en geometrien, og så bliver den smadret, hvis
nogen prøver at skrive til den gennem BIOS.
Man spilder lidt boot-tid hvis BIOS'en prøver at autodetektere disken.
Det kan også have betydning for Windows drevbogstaver.

Hvis man alligevel ikke kan bruge en disk gennem BIOS'en skal man slå den fra
i BIOS for en sikkerhedsskyld.

Lars> Men jeg har en ide, som jeg ikke ved om den virker: sætte min IBM 60GB disk
Lars> som Primær og min 6GB som sekundær, Lægge Linux ind på 60GB og så bruge 6 GB
Lars> til windoze (som jeg er nød til at have til e-banking).
Harry> Burde være lige meget bare lilo ligger på den master disk
Lars> Lægge lilo ind på starten af 60 GB disken.
Harry> Kan du ikke da bios vil starte fra master.

Også hvis der ikke er en master, eller BIOS tror at der ikke er master?
Men der ingen grund til at friste skæbnen her.

Lars> Mon ikke ovenstående skulle virke?, mit problem er nok BIOSen

Harry> Windows vil normalt skulle bruge et c drev til systemfiler og windows 9x
Harry> skal normalt installeres på c drevet. Det med primere disk er rigtignok
Harry> men jeg tror du forveksler primær med master, for på en harddisk kan man
Harry> have op til 4 primere partioner hvilket muliggør at du kan have 4
Harry> forskellige versioner af windows på en harddisk.
Harry> Den vil boote fra master.

Den vil boote fra den "første" disk, medmindre man kan sætte noget andet i
BIOS eller LILO (MAP-DRIVE). Det kan blive ret indviklet, specielt hvis man har både IDE
og SCSI diske.

Harry> Det vil kræve at der er installeret en hardiskmanger som kan oplyse
Harry> windows om hardiskstørrelsen da windows henter information om harddiske
Harry> i bios har som nævnt i anden mail en begrænsning der.

Jeg mener ikke at fx NT bruger BIOS'en. Men jeg er på gyngende grund. Det var
derfor jeg skrev "nyere windows".

--
   Niels Elgaard Larsen
   E-mail: elgaard@xxxxxxx <URL:http://www.diku.dk/users/elgaard/>