backup og Linux distributioner

Jeg er forbavset over, hvor dårlig support der
er for backup (og specielt restore) i RedHat Linux.

Jo da, der er da cpio, dump, tar, etc. i rh <= 7.2,
men hvad gør man den dag ens systemdisk er stået
af, og man skal lave en restore alt imens 150 brugere
kimer en ned?

Man kan da boote ens installation cd i rescue mode,
der er også adgang til tar og cpio, men kernemodulet
til tape drevet (st.o) - nej, desværre...

Jeg fik lavet en ny version af rh71 disc1 med st.o
i kernel-BOOT, den virker sådan set udemærket (den
går ned med signal 15 et par minutter efter starten
af restore, altid samme sted, men så skal man bare starte
forfra og den skipper det, den allerede har restoret).
Det kan sikkert klares med en nyere kerne, men det var der
ikke plads til...

Tidligere har vi brugt dump/restore til backup, men det
er no-no på en 2.4.x kerne, så vi er gået over til tar.

- indtil jeg fandt ud af, at tar slet ikke kan lave en restore!

Jeg ville nemlig gøre følgende ved en restore:

Boote hjemmelavet rescue cd.
fdisk, mke2fs, e2label'e root partitionen
mounte den som /oldroot
cd /oldroot
tar xvpf /dev/nst0

men nej, det kan man ikke: De filer (og dem er der _mange_ af), der
er hardlinket til en anden fil i backupsettet bliver ikke restoret
korrekt. De er nemlig hardlinket til et absolut filnavn, fx er perl
i /usr/bin hardlinket til /usr/bin/perl5.6.0 og ikke til
usr/bin/perl5.6.0,
og førstnævnte findes jo ikke (den hedder jo
/oldroot/usr/bin/perl5.6.0).
Dette problem bliver vist rettet i en senere version af tar...

cpio da? Jo, hvis man bruger det rigtige format (default format kan vist
ikke læse inodes > 65535). Jo, og cpio kan også læse tar tapes, men den
fejler så med en anden fejl mht. førnævnte hardlinks.

Det håber jeg da virker ordentligt, ellers er der en udfordring for
mine kolleger i næste uge under min ferie, hvis systemdisken står af :-(

Er der nogen, der har bedre erfaringer (altså rent faktisk har prøvet at
lave en restore fra tape, uden først at skulle stykke systemet sammen
fra
117 cd'ere og updates)?

Er der nogen af de andre distributioner, der er bedre?

Det virker heller ikke som om nettet vrimler med snedige Linux
backup-howto's...

Det virker ikke som om nogen rent faktisk har prøvet dette her før
andre end mig?????

Suk. Støn. Jamre.

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08
Email: mk@xxxxxx Homepage: http://www.crc.dk

Follow ups