Re: Bruger rettigheder

Martin Ehmsen wrote:

On Sunday 20 January 2002 20:16, you wrote:

Sæt sticky-bit på group for directory - så
kommer filer og directories du skaber til at høre til gruppen du lige
har puttet folk i.

Det var pointen med sticky-bitten jeg ikke har gjort. Jeg prøvede at sætte sticky-bitten på hver fil, men ikke på selve biblioteket. Du mener altså hvis jeg sætter den på mappen, så vil nye filer beholde gruppe rettighederne??

Ja. Eller måske rettere: De vil tilhøre gruppen. Rettighederne styres af umask for den bruger, der opretter filen.

Jeg er ikke så stiv i det med "avancerede" bruger rettigheder. Dvs. jeg ved ikke hvad sticky-bitten gør.

...ved nærmere eftertanke er det måske forkert at kalde det sticky-bit. Den gør vist noget andet...

Og hvad gør "set UID" (og en eller anden "set noget") som man finder i KDE's bruger-rettigheds dialogboks?? Dette kunne jeg nemlig ikke finde i SSLUG-bøgerne, måske det skulle tilføjes?? (jeg kunne evt. skrive en tilføjelse selv, når jeg altså har fundet ud af hvad de gør :-)

Det vil jeg ikke umiddelbart skrive en stor stil om - prøv at læse man chmod først. Spørg så evt igen. Man chmod er godt nok noget kryptisk, men anyway...

Mvh.
Martin Ehmsen

Mvh Christian Frier