Re: eth0/PCMCIA på laptop

Kommando til at fjerne links
update-rc.d -f pcmcia remove

Her fjerner jeg linkene til pcmcia i de forskellige runlevels, for ikke at pcmcia bliver kørt to gange.

Kommando til at lave nyt link i rcS.d update-rc.d pcmcia start 20 S .
(husk punktummet)

Her laver jeg et nyt link til pcmcia fra rcS.d så pcmcia bliver kørt hver gang.

Det forstod jeg til gengæld ikke så skide meget af... Jeg gjorde:

cd /etc/rc3.d
ln -s ../init.d/networking S40networking
rm /etc/rcS.d/S40networking

Det er da udemærket men vil du ikke gerne have at dit netværkskort kører også når du er i andre runlevels. På den ovenstående måde ville du kun have networking kørende i runlevel 3

update-rc.d er den kommando som man bruger på debian hvis man skal gøre det på den pæne måde og ikke selv har lyst til at sidde og lave alle links selv. For eksempel hvis du vil lave et link til pcmcia der skal køres i runlevel 3 og 5 kører du kommandoen.

update-rc.d pcmcia start 20 3 5 .

update-rc.d:	Perl scriptet der skal laver linkene
pcmcia:		navn på det script du vil linke til
start: Betyder at det skal være et link der starter programmet. Kan erstattes med stop for at lave kill links :-) 20: Er det tidspunkt man vil køre scriptet i forhold til de andre scripts i i et givet runlevel. fra 0-99.
3 5:		Er de runlevels hvor du gerne vil lave links
.: Punktummet er der for at fortælle scriptet at der ikke kommer mere input

Det er faktisk et meget lækkert script :-)

man update-rc.d kan forklare alt :-)

Rasmus Lauridsen
Århus