Linux software raid

Hej

Jeg har netop med delvist held sat software raid op på min linuxbox
(mandrake 8.2 med 2.4.20-pre10-ac1 kerne)
Når jeg siger delvist, er det fordi det ene af 2 raids ikke kører rigtigt.

Mine diske er :
hda : Maxtor 80 GB
hde : IBM deskstar 80 GB
hdg : IBM deskstar 80 GB

Jeg havde på hda følgende partitionering :
hda1 1 - 1015 mount point /, størrelse ca 484 MB
hda2 1016 - 155115      extended
hda5 1016 - 1522        swap
hda6 1523 - 7617        /usr
hda7 7618 - 155115            /home

Jeg partitionerede hde og hdg på samme måde som hda, dog var de lidt
større, så de kom til at se således ud :
hde/g1 1 - 1015 mount point /, størrelse ca 484 MB
hde/g2 1016 - 155115    extended
hde/g5 1016 - 1522            swap
hde/g6 1523 - 7617            /usr
hde/g7 7618 - 155115          /home
hde/g8 155116 - 159560        rest.

Jeg lavede en raidtab som definerede
/dev/md0 til at bruge hda6+hde6+hdg6 i raid 5
/dev/md1 til at bruge hda7+hde7+hdg7 i raid 5
Da jeg havde checket at det virkede (jeg havde skrevet hda partitionerne
ind i raidtab som failed-disk) rettede jeg raidtab til
og skrev :
raidhotadd /dev/md0 /dev/hda6 : det gik fint.
raidhotadd /dev/md1 /dev/hda1 : Dette gav en fejl, "raidhotadd can not
hot-add disk : Too small disk!"

Jeg tænkte at det måske var fordi der lå data på disken endnu, og slettede
alt på /dev/hda7 uden held - samme fejl.
jeg slettede partitionen og genoprettede den - samme fejl.
jeg formatterede /dev/hda7 - samme fejl.

fdisk siger om alle 3 diske  : "units = cylinders of 1008*512 bytes", så
partitionerne må da for pokker være af samme størrelse eller hvad ?

Er der nogen der kan hjælpe mig ?

Mvh
Lars Olesen
B,Sc,E,E
DSP SW designer
Bang & Olufsen
Peter Bangs Vej 15
DK-7600 Struer
Denmark

Phone       (+45) 96 84 4359
Fax   (+45) 96 84 44 01
e-mail:     lol@xxxxxxxxxxxxxxx

-Linux user       _\_v

"I don't think Microsoft is evil in itself; I just think that they
make really crappy operating systems." -- Linus Torvalds

Follow ups