Re: DISPLAY enviroment variable

On Sun, Nov 10, 2002 at 16:33:48 +0100, Gitte Wange wrote:

> Jeg er begyndt at fatte hvad det er der går galt nu. (Nu ikke noget med at
> grine).
> Jeg er ved at lave en lille app der har en gui lavet med Tkinter. Som
> skrevet tidligere funger det fint at jeg starter app'en på den ene server
> og så kommer vinduet frem her på min klient maskine. Men hvis app'en
> bliver startet på den anden server, siger den at den mangler den berømte
> display variabel. Og nu til det jeg burde have indset: Der er ikke
> installeret X eller noget som helst på den sidstnævnte server :-/
> [...]

jada. men det kommer an på.
eks.
A.C.D  = X server med adresse  A.D:0.0
B.C.D  = computer hvorfra applikation skal startes.

1)
Kommer du fra A.C.D med X via rlogin/ssh så vil
ssh (med ssh -X eller X11forwarding sat) sætte DISPLAY for dig
og programmer startet på B.C.D bør vises på X serveren
Med rlogin/telnet kan man med et script sætte DISPLAY
men muligvis se ogsp 2a)

2)
Du kommer ikke fra A.C.D
du skal manuelt sætte DISPLAY til ønsket maskine, dispalynr. mv.
Det er jo ingen måde den kan gætte hvilken maskine ude i verdenen
som det skal vises på.
2a) dog kan der blive problemer med rettigheder til Xserveren,
enten med "xhost +B.C.D" på X-serveren kan man angive
at alle på B.C.D har lov at bruge X-serveren,
eller man skal bruge xauth.

--
mvh Frank Damgaard  |