Re: OggEnc giver 'hak' i lyden mellem to numre

God dag Preben,

Tirsdag den 4. februar 2003 09:22 kvad du:

> Tjah, men på den anden side er det en CD med overlappende numre,
> altså hvor man ikke kan høre når numrene skifter. Det virker fint
> med de rå wav-filer, men ikke med ogg-filer.

Årsagen til at der ikke er noget hak mellem to rå wav-filer kan være
at afspillerprogrammet kun skal koncentrere sig om at læse fra filen
og sende videre til lydkortet. Programmet kan altså lidt groft sagt
læse og sende første lyd-byte i wav2 lige efter at det har læst og
sendt sidste lyd-byte i wav1, uden videre.

ogg-filer er groft sagt pakket sammen i lydpakker, og lyd-bytene
pakkerne kan ikke sendes direkte til lydkortet, for de er pakket
sammen så de ikke ligger i forlængelse af hinanden - firkantet set.
Når din afspiller har sendt sidste lyd-byte af sidste lydpakke fra
ogg1, skal den læse første lydpakke fra ogg2, og derefter pakke
pakken ud og arrangere lydbytene i den rigtige rækkefølge før den kan
finde og sende første lyd-byte til lydkortet.
Udpakningen tager tid, og der er derfor stille imens (der høres et
'hak').

Du vil muligvis opleve det samme med mp3, da det også er noget der
skal pakkes ud før det kan afspilles.

Du kan selv omgå det ved at sammensætte de rippede numre før du
indkoder dem. Men så ender du med 1 stor ogg-fil som indeholder alle
de numre der ikke er pause imellem.

Ellers skal du spørge producenten af din afspiller om de vil indføre
en buffer i afspilleren, så første pakke i ogg2 pakkes ud og lægges i
bufferen i forlængelse af sidste pakke af ogg1, mens sidste pakke af
ogg1 afspilles.

Kan du følge mig? (Ellers må jeg forklare mig bedre.)

Hilsen Johnny :o)