Re: IPSEC vs. NAT'ing *DSL router?

[snip]

> Det lyder meget som det jeg vil sætte op. Hvad er det der reverse-path
> filtering ?

Ett filter som filtrerar ut privata (RFC 1918) IP adresser som kommer in på
ett externt interface, för att undvika IP spoofing (Martian source).

På en Linux låda så ligger det normalt i
/proc/sys/net/ipv4/conf/[interface]/rp_filter.

AFAIK, FreeS/WAN rekommenderar normalt att stänga av det, i.e. 0, men det
beror på din konfiguration, jag har många tunnlar som fortfarande har det
aktivt, men kan troligtvis inte vara på i en situation som är beskriven
överst (på traversal routern).

Niklas
--------