Re: Debian 3.0 r0, x-server og icewm (STOE problemer)

thomas <dyregaard@xxxxxxxxxxxx> wrote:

t> Jeg har for første gang installeret Debian 3.0 med en grafisk
t> brugerflade.

t> Dette har givet mig nogle spøjes oplevelser.
t> Der sker følgende:
t> - Debian starter
t> - x starter og præsenterer login billedet med fuldt udfyldt skærm
t> - icewm starter
t> - skærmen er nu kun ca. 80% udfyldt. Toppen af skærmen er "plettet"

Opsætning af X under Debian lader desværre en del tilbage at
ønske, man kan næsten ikke komme uden om at skulle lave manuel
tilretning af opsætningsfilen efter installationen. Forudsat at
du har udfyldt horisontal og vertikal opløsning i XF86Config(-4),
så værdierne passer med din skærm, så prøv at køre programmet
xvidtune og se om du ikke kan få det til at se pænt ud. Der er
en kommando i brugerfladen til xvidtune der hedder "show" som
vil printe en modeline der svarer til dine indstillinger og
denne kan du så indsætte i den "section" der hedder "Monitor" i
XF86Config.

Hvis du ikke har noget imod at køre en nyere version af X11, så
ville jeg anbefale at opgradere til Xfree 4.3, som du kan hente
ved at indsætte denne linje i din /etc/apt/sources.list

  deb http://penguinppc.org/~daniels/sid/i386 ./

(og køre dselect update)

og før du henter og installerer de nye pakker, så sørg for at
disse pakker er installeret

  discover, mdetect, read-edid

Det er programmer til hardware-genkendelse og det er vigtigt at
de er installeret før basisprogrammerne til X. Det er sikker en
god idé at installere de nyeste versioner af disse.

t> - når jeg starter et program placeres forskellige dele af programmets
t> billeddele forskellige steder på skærmen

Måske er det snarere en forkert x-server du har valgt end
forkerte video-timings?

   dpkg-reconfigure xserver-xfree86

vil lade dig vælge en ny og i øvrigt lave en hel ny opsætning,
men hvis du gør som nævnt ovenfor - først installerer
hardware-genkendelses-programmerne og så Xfree basisprogrammerne,
kunne du måske få lidt automatisk hjælp til det.

Hvis intet virker, må du give mere information om grafikkort og
X-opsætning.

Loginskærmen styres af en såkaldt display manager (xdm, gdm
etc.) og disse er ikke afhængige af x-serveren, det er derfor
at loginskærmen kan se fin ud, medens resten ligner noget
hønsene har trådt i.

Morten

--
"I don't like money actually, but it quiets my nerves." (Joe Louis)