Re: Ny hardisk men ingen /dev/hda. Hvordan oprettes nye devices i mandrake 9.2

On Mon, Feb 09, 2004 at 09:15:01 +0100, Esben Jannik Bjerrum wrote:
> Kære Alle
> 	Tak for de gode råd og jeg har løst problemet. Da jeg installerede
> 	madrake var CDROM sat til master, da det var den eneste disk på den
> 	kanal. Da jeg installerede min nye harddisk satte jeg CDROM til slave og
> 	den nye harddisk til master. Det skulle jeg gøre omvendt. Tilsyneladende
> 	ar Mandrake sat /dev/hda op på en måde så at jeg ikke kunne bruge en
> 	haddisk på den. Sandsynligvis sat ide-scsi simulering på den. (yep, jeg
> kiggede i lilo.conf. Nu har jeg sat harddisk til slave og cd-rom til
> master, så nu virker /dev/hdb og /dev/hda.

det er da lidt omvendt?

normalt har man aldrig CDrom som master på /dev/hda
det er dog muligt at rette på harddisken i passende opsætningssted
så harddisk igen bliver master.

Dit problem er at bla. /dev/fstab bruger /dev/hdb
men det kan rettes via rescue-mode eller med en knoppix.
Der er også ancre filer i mandrake-opsætning der sikkert har
/dev/hda og /dev/hdb ombyttet, bla,  ide-scsi emuleringen
der skal rettes til korrekt drev.

Men hvis din BIOS kan boot'e /dev/hdb er det vel i orden, og hvis
du selv kan leve med er det jo ok :)

--
Hjælp til begyndere af news og mail på SSLUG:
  http://www.sslug.dk/liste/regler.shtml   (punkt 7)