Re: hvad betyder 'i686'?

Fri, 20 Feb 2004 15:34:46 +0000, Jørgen Heesche <heesche@xxxxxxxxxxx> skrev:

Michael Schmidt wrote:
Thu, 19 Feb 2004 19:09:52 +0100, Mogens Valentin <monz@xxxxxxxxx> skrev:

Caspar Outrup wrote:

> Der findes en linuxkommando, som kan give den oplysning. Desværre har
> jeg totalt glemt, hvad den hedder; mon der er nogen der kender den?

cat /proc/cpuinfo

Hvordan kan det være at /proc/cpuinfo indeholder præsis information om CPU'en og "uname -p" svare "unknown" ?

Fordi /proc/cpuinfo ikke indeholder information om arkitekturen: i586 eller i686, i hvert fald ikke direkte. Måske kan disse angivelser bestemmes ud fra cpuinfo. I nogle distributioner ser det ud til at uname -p kan gøre det, i andre ikke. Tilsyneladende kan uname -m give oplysningen i alle distributioner.
Men den oplyser kun arkitekturen f.eks. i686
Ellers er der (hos mig = Mandrake 9.2) /bin/arch
der svarer det samme som uname -m

--
Med venlig hilsen
/Zmit/