Re: Fortryd UTF-8 som standard paa Mandrake?

On Wed, 25 Feb 2004 01:31:07 +0100
Henrik Bork Steffensen <hbs@xxxxxxxxxxxxxxxxx> wrote:

> Jeg synes at det er en rigtig dårlig ide...!
>
> rfc2279 (UTF-8 /16 /32) er vejen ud af dette helvede med dusiner
> af karaktersæt. Så hvis du virkeligt vil markere typen så er det da
> mere logisk at markere de gammeldags (udgående) typer som
> "filnavn.iso8859-1" eller "filnavn.windows"

Ok, du vil gerne reservere .txt for den kurante og fremtidssikrede
tegn-mapning. Det forstår jeg godt, men så breaker du tusindvis af
eksisterende .txt filer. Men ok, som du vil.

Der er forskel på utf-8 og utf-16 og flere.

> Hvis du har prøvet at distribuere noget software som skal bruge mange
> forskellige karaktersæt så burde du elske UTF-8  :-)

Jamen det gør jeg skam også! Derfor behøver jeg jo ikke at bruge det
hver dag.

> Er Windows XP iso8859-1 som alle de andre doz'r ?

Jeg tror faktisk at den bruger noget, som hedder Unicode siden
NT-3.5 eller før. Det svarer vistnok til UTF-16.

--
donald_j_axel(at)get2net.dk -- http://d-axel.dk/