Fra IDE til SCSI. Was SATA og RAID != Linux

Hej

Mogens Valentin wrote:
> Nu om dags bruger man libata, som hører under scsi laget.
> Derved ændres disk ID's fra /dev/hde og hdg til /dev/sda og sdb.

Dels har vi libata med ovenstående effekt og dels har vi ide-scsi
emulerings-modulet.

Jeg fornemmer lidt en tendens til at lave IDE om til SCSI skønt det
jo ikke er det. Hvorfor vil man egentlig gerne emulere SCSI ? Driveren
bliver jo egentlig  et *Hardware Abstraction Layer* so OS'et kun
skal kunne interface til en type (SCSI).

Er der nogen negative effekter af det ?

Hvad med hdparm ?

Er der nogen programmer som kun virker med IDE/ATA ?

Det er måske ikke så vigtig; jeg er blot nysgerrig.

--PMM

Follow ups