Re: Exit Exchange

On Mon, 12 Jul 2004 01:27:15 +0200, Mogens Melander wrote:

> Er der nogen der har foreslag til en opensource erstatning til en Exchange
> Server. Keywords er imap, delte mail folders, delte kalendere, virtuelle
> brugere.

Problemet i ovenstående liste er det med delte kalendere. Hvis alt
ovenstående skal opfyldes og integreres tæt, så må du nok kigge på
 - Kolab: http://kroupware.org/
 - OpenGroupware: http://opengroupware.org/

Kolab bygger på nogle velanskrevne delkomponenter, som er blevet limet
sammen hist og her for at øge komponent-integration og for at gøre livet
lettere for Outlook-brugere. Jeg forsøgte mig for nylig med Kolab, men
droppede den igen, fordi den ikke understøttede virtuelle domæner
ordentligt (virtuelle brugere er opfyldt: mail-brugerne behøver ikke at
eksistere som brugere i Linux' brugersystem). Installationsprocessen er
ret besværlig, fordi den forudsætter, at man inden installation har
smidt en lille "pseudo-distribution" (OpenPKG) oven på sin
grund-distribution.

OpenGroupware er heller ikke kendt for at være let at installere. Og så
bygger den ikke i samme omfang som Kroupware på velkendte
standard-softwarepakker. Men så vidt jeg husker, hævder den at kunne
opfylde det, du har nævnt som krav. Jeg har ikke erfaringer med den.

Hvis man kan nøjes med et system, hvor delt kalenderfunktionalitet ikke
er indbygget, så synes jeg, at Courier lyder interessant:
http://www.courier-mta.org/
Jeg har gode erfaringer med Courier IMAPd sammen med Postfix og et DBMS
til brugernavne/passwords og http://www.high5.net/postfixadmin/ som
administrationsinterface. Courier IMAPd består - som navnet antyder - af
IMAP-delen af Courier. Courier's SMTP-funktionalitet lyder efterhånden
så overbevisende, at jeg godt ville turde binde an med også at benytte
dens SMTP-del, og dermed opnå en ret fin, integreret SMTP+IMAP løsning.
Jeg har ikke erfaringer med Courier i forb. med delte mail-folders, men
angiveligt understøttes det i et vist omfang.

En anden løsning uden integreret kalenderfunktionalitet er Cyrus
IMAP-dæmonen, der passende kan kombineres med Postfix eller fx. Exim som
SMTP-server. Cyrus er - ligesom Courier IMAPd - en rigtig god IMAP-server;
Cyrus er ældre (mere gennemprøvet) end Courier IMAPd, og er særlig kendt
for at kunne skalere til voldsomme installationer. Cyrus+Postfix+DBMS
(MySQL eller PostgreSQL) samt http://www.web-cyradm.org/ er efter min
mening en god kombination. Cyrus er lidt bøvlet at installere, primært
fordi den er afhængig af Cyrus SASL til adgangskontrol.
Hvis man for alvor skal have glæde af delte mail-folders, så er det rart
at kunne angive, at "brugergruppen gX skal have adgang til mappen mX".
Sådan en funktionalitet har jeg ikke kunnet etablere i Cyrus: Man er i
Cyrus nødt til eksplicit at tilføje rettigheder til en delt folder for
hver enkelt bruger, der skal have adgang. Der findes vist eksperimentelle
features hertil, men de er ikke velbeskrevne.

Endelig findes der forskellige købe-løsninger, herunder
 - http://www.suse.com/us/business/products/openexchange/
 - Lotus Domino: Serverdelen har jeg set køre fint på Linux, men
   der findes ingen Linux-klient, så Linux-brugere er henvist til et
   (efter min mening) suboptimalt web-mail system. IBM's
   Linux-troværdighed har et pinligt hul her.