Re: Gentoo: LYD og fribidi dependency fejl

On Wed, Aug 11, 2004 at 07:38:38PM +0200, donald_j_axel wrote:
> OK!
> Men vil det sige, at mplayer eller dens driver på en eller anden
> måde lægger beslag på lydsystemet også *efter* at man har stoppet
> programmet?

Hvis et program benytter /dev/dsp devicet (som er OSS devicet) så låses
devicet så længe programmet kører. Hvis Arts (gælder sikkert også for
esound) kører så låser den tilgangen til /dev/dsp medmindre Arts er sat
til at benytte ren alsa, hvilket der har været problemer med i fortiden.
Jeg tror nok at arts/alsa problemet er løst. Arts er lavet for at
aflaste problemet med at lyd-devicet er låst, ved at mixe alle de
lydstreams den modtager sammen til en stream, som sendes til lydkortet.
På den måde kan flere programmer afspille lyd samtidig. Hvis de altså
sender deres lyd til arts, fremfor direkte til lydkortet.
Alsa har så valgt at prøve af løse problemet der hvor det egentlig bør
løses, nemlig på kerne/driver niveau. Den slags bør ikke være op til et
tredje-parts user-space program såsom arts og esound.

> Jeg kører ikke begge programmer på én gang, og jeg kan ikke se
> nogen proces, som bruger /dev/audio. Er der en måde, man kan se
> hvad der sker?

Det er ikke nemt, men lsof burde kunne fortælle dig hvilke processer der
gør krav på /dev/dsp (jeg kender ikke lige til nogen programmer som uden
specifikt at blive bedt om det benytter /dev/audio).

> EBUILD af KDE med fribidi:
> Jamen: "ebuild merge" gen-kompilerede også, og fejlede igen.

Mærkeligt.

> Men NU!
> Her, efter afslutning på emerge kde (output sample nedenfor),
> kunne jeg køre en ebuild (sikkert også emerge) af fribidi uden
> problemer, og så synes alt at være i orden.
> Undtagen, at emerge -p kde siger at den ville reinstallere (jvfr.

Det er korrekt opførsel. Hvis du forsøger at installere en pakke som
allerede er installeret, recompiler/reemerger du pakken.

> output nedenfor). Så der må være en dependency bug, som nok burde
> nævnes på Gentoo-forum med nøjagtige versionsnumre og cmd-histo.

Du bør nok gøre det at du søger lidt rundt på forums, samt
bugs.gentoo.org for at se om andre har haft lign. problemer, og om disse
er udviklerne bekendt. Hvis de ikke er blevet rapporteret, så opret en
bug-entry på bugs.gentoo.org og skriv alle oplysninger på.

> Men det kører meget pænt, fx. kwrite på min TWM :-)
> http://d-axel.dk/pub/mydesk/mykwrite.png

Ja, kønt synes jeg jo ikke det er, men hvis man kan leve med den
gyselige farve samt irriterende focus-on-mouse, så er TWM sikkert
udemærket (jaja, man kan sikkert ændre focus-on-mouse til
focus-on-click, men det ændrer stadig ikke på at TWM er grim :)

--
Anders
PGPKey: http://pgp.mit.edu:11371/pks/lookup?op=get&search=0x8BFECB41