Re: Distro-disku om bl.a. debians opstart.

Anders Bruun Olsen wrote:

On Sun, Aug 15, 2004 at 11:51:26AM +0200, Michael Bernhard Sørensen wrote:
Hvad får dig til at tro at TCO er væsentlig anderledes på SuSE end Gentoo/Debian?
Jeg var åbenbart ikke særlig velformuleret. Når jeg vurdere TCO, så medtager jeg i høj grad installation af en frisk server fra den seneste frigivne cdrom fra distributøren. Gentoo, hvor højt jeg end elsker den,

Jeg har i forbindelse med min hovedopgave sat en Debian Server op fra nul til max på godt en dag + en ekstra til lidt fintuning. Jeg installerede Debian som Net install, Apache2, Tomcat5, mod_jk2, latex (pdflatex + et par ekstra pakker) og CruiseControl (cruisecontrol.sf.net), Ant, Proftpd, SUN Java SDK. Det gik dejlig nem og den nye installer til Debian er rimelig meget "click 'n' wait"

Med Gentoo behøver man ikke hele tiden geninstallere - den er jo nem at
holde opdateret.

Det vil jeg så også mene at Debian er når man bruger APT. Nu brugte jeg i ovenstående tilfælde Unstable så der er forholdsvis mange opdateringer per dag.

klar væsentlig hurtigere. Derfor mener jeg at TCO på gentoo er knap så god som på debian/Suse. Men gentoo er væsentlig sjovere end de andre
TCO har vel også meget at gøre med hvor høj vedligeholdelse der er. Jeg har ikke prøvet gentoo, så jeg skal ikke kun udtale mig om hvor svær den er at holde opdateret, men der er Debian godt nok nem, med mindre man self kompilere alle sine programmer fra sovs hver gang, men det er op til folk selv. Jeg har lidt den regel/ide at hvis det er noget der bare skal spille bliver den en præ-kompileret rapport med apt-get og hvis det er noget jeg ønsker 100% kontrol over hvad der bliver kompileret med, fx proftpd, så kompilerer jeg selv...

Hvad med kontrol? Det tæller vel også med i TCO. Med Gentoo har man
nemmere et højere niveau af kontrol over hvordan tingene er opsat og
skal fungere. Det tæller højt i min bog.
Mangel på kontrol over en computer skyldes hvis, i mine øjne, kun uvidenhed om hvor det er listet hvad der skal startes under opstart og hvad der ikke skal. Mangel på kontrol på et nyt system kan jeg godt forstå, da de mange Linux distributioner, sjældent ligner hinanden 100 %.

Claus