Hvad stresser min box?!

Godaften...

Har et lidt underlig problem... Til tider, og oftest ganske umotiveret, låser min linux box, uden jeg helt er klar over hvorfor. Jeg har observeret at den læser kraftigt fra harddisken og CPU går på en konstant 100% udnyttelse... Efter den først er begyndt på det kan jeg godt opgive at få kontakt med den igen. Det eneste den faktisk reagerer på er en CTRL+ALT+Backspace, hvorefter den kører så ganske normalt igen.

Jeg har en gang haft held til at starte en top mens det stod på og lagde mærke til at load average steg forholdsvist hurtigt til over 12, derefter opdaterede den ikke rigtig længere.

Jeg er lidt på bar bund, hvad det kan skyldes så jeg er åben for ideer af alle mulige arter.

Kører:
Debian Unstable
XFCE4 (lige skiftet fra KDE, så jeg tror ikke det har noget med den specifikt at gøre)
XFree86
Laptop, 1000mhz Intel Celeron
256MB RAM
40 gb hdd.

Håber nogen har et par gode ideer, da det er noget træls når man laver noget...

Claus

Follow ups