Re: Findes et os pop3 system, der er let at administrere og som er sikkert?

Jacob Bunk Nielsen <sslug@xxxxxxx> writes:

> Jeg kan desværre ikke lige finde noget bedre end Handbook of Applied
> Cryptography, som siger at man *kan* bruge 2-nøgle 3DES, men at man
> ikke nødvendigvis behøver at gøre det. Den er dog ret svag i sine
> formuleringer om emnet.

Efter selv at have surfet på emnet ser det ud som at der retteligt
findes tre varianter af 3DES, altså k1!=k2!=3, k1=k3 og k1=k2=k3.

Og efter en nærlæsning af ovennævnte Tanenbaum er han lidt ulden i
formuleringen "The method chosen ..." som ikke er præcis mht om det er
den metode han har valgt at vise i bogen eller den metode man har
valgt som erstatning for DES ...

Han skriver i øvrigt at den er standardiseret i ISO 8732. Hvilken
version af 3DES det så er må stå hen i det uvisse ... ISO-standarder
er jo ikke så nemme at få fingerene i.

> <http://kingkong.me.berkeley.edu/~kenneth/courses/sims250/des.html>
> siger at du har ret.
>
> Jeg må indrømme at jeg ikke husker godt nok til at huske hvad min
> underviser i "kryptologi"-kurset sagde om emnet.

Bare rolig. Jeg er overhovedet ikke ekspert på området!

mvh
        /arne
--
Arne Jørgensen <http://arnested.dk/>