Re: Generelt Ubuntu root-adgangs problem?

I sslug.teknik, skrev Phillip Sc  Bøgh:
>  Måske en langhåret problem da forskellige root-adgang volder problemer i
>  måske specifikt Ubuntu?:

Der er ikke noget problem. .. vitterligt, det er der ikke. Root har ikke
noget password på en Ubuntu installation, hvis du blot lader det være
sådan så løber du heller ikke i nogle problemer. Problemerne begynder at
opstå når du roder med root kontoen og ikke har styr på hvad du kører
som hvad længere.

>  Ligesom Troels beskriver har jeg været udefor noget lignende, men mest når
>  der skal brændes CD'er med K3b / Xcdrecord eller hvis synaptic skal køres
>  uanset om jeg starter som root eller almindelig bruger.

Hvis du bare starter synaptic fra menuen, så efterspørger den brugerens
password og du er kørende. Det er _ikke_ root's password da den benytter
sudo til at køre programmet.

>  Alt fra terminalerne kører upåklageligt omend kun su - fungerer ikke sudo
>  bash.

sudo bash virker også.. du skal indtaster _brugerens_ password og ikke
noget som helst andet password.

>  Jeg tror heller ikke Troels har fået svar på hans veldefinerede specifikke
>  problemer - så giv lige en hånd.

De problemer troels har, ser ikke ud til at have noget som helst at gøre
med root-adgangsproblemerne.

Jesper
--
./Jesper Krogh, jesper@xxxxxxxx, Jabber ID: jesper@xxxxxxxxxxxx