Re: Spørgsmål omkring brug af flytbare interne ATA harddiske under linux

On Sat, 26 Feb 2005 11:55:51 +0100, Jesper K. Pedersen wrote:

> Spørgsmålet er om man overhovedet med linux kan skifte ide harddisk
> imens maskinen er tændt, uden at have en raid controller? (og her drejer
> det sig om et ikke monteret filsystem)

Jeg har desværre ingen erfaringer. Ifølge
http://unthought.net/Software-RAID.HOWTO/Software-RAID.HOWTO-4.html#ss4.2
er det noget, man skal være varsom med. Selv hvis hardware'en
understøtter hot-swapping uden at IDE-controller smadres, kan der
tilsyneladende være problemer med at få Linux til at se partitioner på
det nye device, hvis det nye device overhovedet opdages.

> Det er ikke et spørgsmål om at køre raid, da drevet kun skal køre til
> backup formål. Dvs. der skal gemmes en backup hver nat, for derefter så
> at afmontere drevet igen, der lægges i en brandsikker boks på vores
> kontor.

Hvis jeg var dig, ville jeg købe isenkrammet og se, om du kan få det til
at spille som ønsket (og meld meget gerne dine erfaringer tilbage
hertil). Hvis ikke det lader sig gøre, så brug et par tusinde ekstra på
en dedikeret PC til diskene og forbind PCen til den maskine, du vil have
foretaget sikkerhedskopi af. Forbindelsen kan fx. foregå over et hurtigt
ethernet. Du kan nu slukke backup-maskinen og flytte diske uden at
forstyrre produktionsmaskinen. Dataoverførsel kan ske via
rdiff-backup, rsync, eller lign.
  Sørg helst for, at backup-maskinen fysisk står længst muligt fra den
maskine, der skal back'es op. Fordelen herved er, at backup-data da vil
være fysisk langt fra originaldata, og I kan da få en vis sikkerhed,
selv hvis I af og til glemmer at putte diskene i brandsikkert skab.
Backup-maskinen skal have lukket alle lyttende netværksservices (måske
lige bortset fra NTP), af sikkerhedsmæssige grunde (én af fiduserne ved
at have backup er jo netop at have en vis sikkerhed for dataeksistens,
selv hvis produktionsmaskinen skulle blive cracket).

Harrys forslag med USB er også rigtig godt. Bortset fra: Hvor realistisk
er det, at I altid husker at flytte diske frem og tilbage fra det
brandsikre skab? Og: Er store USB-tilkoblede diske ikke ret dyre, stadig?