opstart af X med startx

Hej Alle

Jeg har et noget trigge spørgsmål som jeg ikke helt kan finde svar på.

Problem: jeg har en skæm der kan drejes.

Hvad kan jeg:
Jeg har fundet en driver til Xorg sådan at root-winduet kan drejes men
en Option til driveren. Dette gøres ved at indføre en Option Rotate
CCW/CW i /etc/X11/xorg.conf. Ingen probleme i det. Her har jeg så lavet
to server-layouts sådan at jeg under opstart af X kan vælge at starte op
i roteret mode eller ikke (via kommandoen startx -- -layout
[Roteret/ikke roteret]).

Det er bare ikke helt det jeg vil.
Det jeg gerne vil er at starte X, arbejde lidt, dreje skærmen og så fyre
en eller anden kommendo af der så drejer X.
1 : Kan man Det?
2 : Er der mulighed for at angive en option til startx der fortæller at
skærmen skal drejes. Det vil betyde at jeg kan nøjes men et
serverlayout. (hvilket også vil være kanon).

Ps. Alt skal kunne fyres af via kommandolinien.

Hilsen Anders

Follow ups