Re: Ubuntu 6.06 window manager, og alt det andet.

Fredag den 28. april 2006 12:15 skrev Naturgrise v/Tommy Nikolajsen (oz1cys):
> 1.Hardware har været i brug med xp lige indtil  ubuntu 6.06 holdt sit
> indtog. Hardware har ikke "skabt" sig med xp. Men måtte smide en af
> harddiskene og et lan ud, som ubuntu 6.06 ikke kunne forenes med.

Det virker temmelig fantastisk at der er en harddisk, som Linux ikke 'kan
med'... Var den defekt?

> 2.Ram 256 mb sdram (192 kræves)700 mb processor intel pentium 3

Skulle give ca. samme ydelse som en 1.4Ghz maskine med dobbet RAM og XP :)

> 3. *ctlr+alt+f2  er bla. noget der ikke virker længere nu*. Altså ikke
> noget med at kunne skrive  gksudo nautilus osv.

Kan du få et terminalvindue frem?

I de fleste tilfælde vil et kæntret program kun låse Xserveren - og dermed
osse tastatur og mus, men ikke kernen eller hardwaren. Hvis du har et krydset
serielt kabel, kan du lave et lille trick: i din /etc/inittab laver du en
lille ændring. Den ser normalt ca. sådan her ud:

# Run gettys in standard runlevels
1:2345:respawn:/sbin/mingetty tty1
2:2345:respawn:/sbin/mingetty tty2
3:2345:respawn:/sbin/mingetty tty3
4:2345:respawn:/sbin/mingetty tty4
5:2345:respawn:/sbin/mingetty tty5
6:2345:respawn:/sbin/mingetty tty6

Så retter du en til
6:2345:respawn:/sbin/mingetty ttyS0
- det er *S 'nul', ikke 'O' som Oscar

Det betyder at du istedet for at få en terminal ved at trykke crtl+alt+F6, får
den ud på maskinens første serielle port. Så kan du se hvad den laver, ved at
logge ind på den fra den anden maskine. Du skal bruge et terminalemulator
program (i gamle dage ville man nok bruge Procomm+) sat op til 'VT100' og
9600 baud som standard. Eksperimenter lidt med indstillingerne, jeg kan ikke
huske dem helt...
Lidt primitivt, men det kan være temmeligt handy i en snæver vending.

Hvad lavede du forresten, da du sænkede maskinen?

> 4. Savner bla. photoshop, ja jeg ved godt gimp fremhæves, men den er kun
> en gimpe ifht photoshop.

Det er kun et spørgsmål om at lære GIMP - så kan du køre i snævre cirkler
rundt om Photoshop.
Det er et af de største problemer når nogen skifter til Linux - de er vant til
at gøre tingene på en bestemt måde. Så giver det ærgelser og spildtid, indtil
man finder den 'ny' måde.
Når du er kommet genem den fase, kan du ikke begribe hvoffor du ikke fik det
gjort for længe siden :)

> Ordentligt logprogram, er "ham" find ud af hvad
> det er, som et eksempel på indforståethed. Har mange qsoer, men ikke
> mange qsl, logger dem manuelt, ikke dem på 550. Når du finder ud af det,
> hvor mange tror der ved hvad det er på forhånd?

Åh, det ka' læres :)  Der findes særdeles megen software til amatørbrug,
Google er din ven... Det meste af det skal du kompilere selv, men det er
meget simpelt.

> Jeg er nok naiv, men en xp på ubuntumaner med fuld grafisk brugerflade
> ville være et ønske for mig...

Der er andre løsninger. Du kan jo f.eks. prøve Mandriva2006, CentOS4.3 eller
SuSE10.1, og så se hvilken der passer dig bedst. De vil alle køre glimrende
på din hardware. Og det er tilladt at lege :)

> 5. Har ængelsk ubuntu, for at undgå sprogforbistring.

...Det er ikke i _vores_ verden, at små sprog er et problem.... ;)

> 6. Om jeg ubuntu 6.06 bliver mit nye OS?  :-\    :'(
> 7. Jeg er glad for at der er nogen der har lyst til at hjælpe.
>
> vy 73 de oz1cys (indforstået hoho)

73 de OZ1KFH (Mindre indforstået end du tror, Muhahahahaha)

Kim 'Pirat'