Re: [Fwd: Gentoo - emerge brokker sig ved world update]

Listen indeholder så vidt jeg kan se de fleste af de pakker som jeg har
installeret. Listen starter med
<snip>
[blocks B ] sys-apps/pam-login (is blocking sys-apps/ shadow-4.0.15-r2)
[blocks B     ] <=x11-base/xorg-x11-6.9 (is blocking
x11-proto/kbproto-1.0.2)
[blocks B     ] <=x11-base/xorg-x11-6.9 (is blocking
x11-misc/util-macros-1.0.2)
[blocks B     ] <=x11-base/xorg-x11-6.9 (is blocking
x11-drivers/xf86-video-via-0.1.33.2)
[blocks B     ] <=x11-base/xorg-x11-6.9 (is blocking
x11-drivers/xf86-video-nv-1.0.2.0)
[ebuild     U ] sys-apps/man-pages-2.33 [2.20]
<snip>

Jeg tolker dette som at der er et problem med at opdatere pam-login og så en
helt masse xorg pakker.
Er der nogen som har en ide om hvorfor dette sker og hvordan jeg kommer videre. Det er klart at jeg har ændret i bl.a. xorg.conf for at få X sat
op...
/Jeppe

Hej Jørgen,

Jeg kan umiddelbart hjælpe dig med den første fejl - pam-login er blevet udskiftet med shadow og løsningen er beskrevet på : http:// forums.gentoo.org/viewtopic-t-443022-highlight-pamlogin+shadow.html

 Jeg brugte selv denne løsning som står lidt længere nede i teksten :
emerge --buildpkgonly --nodeps shadow && emerge -C pam-login && emerge --usepkgonly shadow

På den måde er du i hvert fald sikker på at du har en færdig shadow pakke inden du begynder at slette pam-login.

Et godt råd til resten er at søge inde på forums.gentoo.org - det er yderst sjældent at du ikke kan finde en løsning på blockers der.

Mvh.
 Kristian Duus Østergaard