Re: Udskiftning af HD

On Monday 10 July 2006 12:16, Jørgen Heesche wrote:
> Det er ikke nødvendigt med en selvstændig partition til boot, du kan
> bare oprette en ny mappe /boot på hdb.

Hvordan finder GRUB så ud af at den skal bootes fra et directory på hdb1
(altså hdb1/boot) og ikke direkte fra roden af hda1? Indholdet af
min /etc/sysconfig/grub ser sådan ud:

boot=/dev/hda
forcelba=0

Ud fra det kan jeg ikke se hvordan jeg skal fortælle den at den skal kigge i
hdb1/boot i modsætning til hda1.

> Rigtigt, det er ikke i fstab, men i konfigurationen af bootloader, LiLO
> eller GRUB.

Jeg bruger GRUB. Er der ikke noget med at man skal køre en bestemt kommando
efter at have ændret i GRUBs opsætning?

> Det noget med at rette hda til hdb (LILO), eller hd0 til hd1 (GRUB), og
> installere booloaderen i MBR på hdb i stedet for MBR på hda.
> Hvis du skal boote fra hdb i stedet for hda skal BIOS ændres, så der
> bootes fra hdb før hda.

Spørgsmålet er om det ikke er nemmere at ændre på rækkefølgen af diskene. Jeg
mener at rækkefølgen på diskene afhænger af hvor på de 2 HD kabler de er
placeret. Det kigger jeg lige på.

Det nemmeste ville jo nok være at klippe en lille partition ud af den nye
disk, og lade den mounte som /boot, det generer mig bare at have /boot
liggende på en ellers ren datadisk. Jeg ved godt at det også var det jeg
havde før, men det var min første Linux installation, så jeg er lovligt
undskyldt.  :-)

--

        |\     _,,,---,,_       Greetings, Jens
      |,4-  ) )-,_. ,\ (  `'-'  jens@xxxxxxx
I read somewhere that 77 per cent of all the mentally ill live in poverty.
Actually, I'm more intrigued by the 23 per cent who are apparently doing
quite well for themselves.
                                        -- Jerry Garcia (Grateful Dead)