Finde stien til et shellscript

Hep

Jeg vil gerne have at mit bash-script opnår en smule selvbevidsthed.

Når jeg kører scriptet skal det gerne kunne finde ud af hvor det ligger henne, fordi der så skal gøres noget relativt til dette katalog.

Hvordan finder jeg ud af det?
$0 giver mig jo bare det "navn" som scriptet er startet med, så det kan være /home/user/bin/script.sh eller ./script.sh (eller endnu værre ../../bin/script.sh ). Det vil selvfølgelig altid være den relative sti til hvor min CWD er, men jeg ville gerne kunne finde den absolutte, uden at skulle konkatenere $CWD med $0 og dermed kunne få /home/user/some/path/../../bin/script.sh).

Nogen forslag?

Mvh
Kenneth

Follow ups