Re: Finde stien til et shellscript

Kenneth Ahn Jensen wrote:
> Hep
>
> Jeg vil gerne have at mit bash-script opnår en smule selvbevidsthed.
>
> Når jeg kører scriptet skal det gerne kunne finde ud af hvor det ligger
> henne, fordi der så skal gøres noget relativt til dette katalog.

Det lyder som om der er noget galt i dit script-design.

Hvorfor behoever du vide det? Du kan ikke finde frem til stien ved ~
(for brugerkataloger) eller saadan noget? Kort sagt - hvilket problem
proever du paa at loese?

Det er normal opfoersel at shell-scripts/-kommandoer, hvis de opererer
relativt, opererer relativt fra dit arbejdskatalog.

Jeg ville soerge for at mit arbejdskatalog passer foer jeg koerer mit
script eller sende det med som parameter til scriptet.

  $ cd /foo/bar; do-something baz

Eventuelt:

  $ do-something /foo/bar baz

  #!/bin/bash
  cd $1;
  mkdir $2;

Saa er der i hvert fald ingen tvivl om hvor tingene foregaar :)

--
Christian Joergensen | Linux, programming or web consultancy
http://www.razor.dk  |     Visit us at: http://www.gmta.info