Ubuntu CDROM-drev, "mangler"

Hej,

Jeg har et lettere irriterende problem med Ubuntu (og Windows), hvilket
går ud på, at mit cd-rom drev ikke kan findes. Jeg installerede vha. en
CD, så hardwaren ved godt, det er der, men hvordan får jeg ubuntu til at
opfatte det ? Jeg har leget lidt med MAKEDEV-scriptet, og prøvet at køre
MAKEDEV sda/scd (to gange, altså), uden nogen succes. fdisk -l lister
ikke noget CDROM-drev, men kun mine HDD-partitioner.

Nogen, der har en ide om hvordan det her problem kan løses ? Har desuden
søgt lidt rundt på google, uden at finde noget, der var brugbart.

Mange tak for hjælpen på forhånd,
Mads