Re: Stale NFS handle

> Hmm. Harddisken har ingen inode-størrelsen. Det har dit filsystem, der er
> placeret på en partition.

Sorry. My bad. Der skulle have stået partitionen. Min eneste undskyldning
er at det har været en lang dag. :-)

> Dit spørgsmål giver ingen mening og tyder på en misforståelse.
> Der er kun en inode-størrelse.

Ud over det jeg kalder den faktiske inode størrelse, dvs. det antal bit
der rent faktisk er blevet afsat til den enkelte inode under
formateringen, gætter jeg på at antallet af bit pr. inode også bliver gemt
et sted i filsystemet, så det er nemt at finde ud af om der er brugt 128
bit eller 256 bit pr. inode. Det er disse to forskellige inode-størrelser
jeg tror er kommet ud af sync.

Det svarer lidt til at lave et 10-binds leksikon med 128 sider i hvert af
de 10 bind (her er filsystemet lig med alle 10 bind tilsammen, og et bind
er en inode). Du kan selvfølgelig tælle siderne i et (eller alle 10) bind,
for at finde ud af sideantallet pr. bind. Men det er meget nemmere hvis du
på side 1 i bind 1 skriver "Der er 128 sider i hvert bind." Hvis der nu
opstår en trykfejl, så der kommer til at stå "Der er 256 sider i hvert
bind.", så har du den fejl jeg prøver at beskrive. Altså at det faktiske
antal sider ikke stemmer overens med hvad bind 1 påstår der er.

Gav det mere mening? Og har jeg gættet rigtigt mht. at den information
rent faktisk ligger i filsystemet?

> ja.
>
> fsck -y, så slipper du for at svare yes en masse gang.

Og hvad hvis fsck er compileret under en ny kerne, så den tror der er 256
bit pr. inode, og disken er formateret med 128 bit pr. inode? Hvis du har
ret og der kun er én inode-størrelse (dvs. der ikke er gemt info om
hvilken inode-størrelsen der rent faktisk er brugt ved formateringen), så
er der ret gode chancer for at det ødelægger alle data på disken.

-- Jens