Re: Samle to partitioner

Jørgen Heesche wrote:

> Swapstørrelse skal mindst være lig med RAM, så sæt 1Gb til swap; det er
> nok, hvis der ikke skal køre tunge jobs.
> Men der er en gammel tommelfingerregel, der siger SWAP = 2 gange RAM.
> Så sæt 2 Gb SWAP for at være sikker på god performance i alle tilfælde.
> Der er jo diskplads nok.

Hvis Thor har brug for meget diskplads er der ikke noget i vejen for at have 0 eller 0.3
GByte swap.

Hvis han har mere diskplads, end han skal bruge og kan få brug for meget virtuelt lager er
der ikke noget galt i at sætte fx 25GByte af til swap.

Tommelfingerreglen er forkert og har altid været det.
Swap skal være mindst så meget virtuelt lager man har brug for minus RAM.
Dvs jo mindre RAM, jo mere swap har man brug for.

Hvis man har 4GByte RAM, vil swap typisk ikke gøre en forskel.

Hvis man har 128 Mbyte RAM betyder swap, at man kan starte OpenOffice uden at kernen slår
Firefox ihjel.